DOMÁCÍ ÚKOLY+JEJICH VYPRACOVÁNÍ
Vítejte na stránce strix.websnadno.cz v sekci
PCHK - DOMÁCÍ ÚKOLY A JEJICH VYPRACOVÁNÍ
V této nové sekci , která je určena pro Přírodovědně - chovatelský kroužek v ZOO Praha, naleznou mladí přírodovědci a nejen oni, zadání domácích úkolů, které mají vypracovat. Ty vedou ke zlepšení výuky na našich schůzkách, protože každý domácí úkol s badateli projdeme, popovídáme si o nich a rozebíráme je. Mají vést k zamyšlení a mají prokázat vztah k přírodě, ekologii a zoologii či botanice. Víme, že toho máte ve škole moc a máte i různé povinnosti, ale tento kroužek je Váš a Vaše záliba. A tak se domníváme, že by to taková zátěž pro Vás býti neměla. Co dělám rád, o co se zajímám, co je mým koníčkem, není přece otrava a vše se mi dělá tak nějak lehce, protože mě to baví a chci se něčemu přiučit... Kreslete, malujte, dělejte náčrtky. to vše podtrhne vaší práci. ZA PĚT LET TRVÁNÍ KROUŽKŮ MÁM ZJIŠTĚNÉ A POTVRZENÉ, ŽE ČÍM JE ÚKOL NÁROČNĚJŠÍ, MLADÍ PŘÍRODOVĚDCI SI UČEBNÍ LÁTKU LÉPE ZAPAMATUJÍ, PROTOŽE NAD ÚKOLEM PŘEMÝŠLÍ :)). PŘÍKL. zadaný úkol namalovat kakost luční... poznali ho pokaždé věšinou všichni :)). Tak s chutí do toho a my se na Vaše počiny moc těšíme... A navíc... my ty úkoly budeme dělat s Vámi :)) Jak to? Protože je shrneme a napíšeme Vám to nejdůležitější... :)) A tak tato sekce může sloužit jako učebnice PCHK. Mladí přírodovědci se mohou poučit i z domácích úkolů, které jsou dávány čtvrtečním kroužkům...
KALENDÁŘ DOMÁCÍCH ÚKOLŮ
ZALOŽENO V ZÁŘÍ 2014 - ŘAZENO CHRONOLOGICKY, LISTOVAT SMĚREM DOLŮ... VYPRACOVANÉ ÚKOLY PRO KONTROLU A NAUČENÍ SE PROBÍRANÉ LÁTKY JSOU DOLE POD KALENDÁŘEM D..Ú.
2016
Jak píšeme správně jména živočichů a rostlin
Pavel Švec
Vstává mi zbytek vlasů na hlavě, když mnozí z vás, ale i mnozí dospělí, píší jména živočichů a rostlin nesprávným způsobem. Tak tedy, již žádné... V parku hnízdí Pěnkava obecná... viděl jsem pěnkavu Obecnou... Ale jak je to správně? V češtině jména tvorů a bylin píšeme následovně... V parku hnízdí pěnkava obecná... viděl jsem pěnkavu obecnou, tedy vždy malá písmena.. Ve vědeckém jméně, někdy se nesprávně uvádí latinské ( většinou jsou to jména z latiny nebo řečtiny, dvou klasických jazyků) píšeme vždy rodové jméno velké počáteční písmeno Fringilla (rodové jméno) coelebs (druhové jméno), druhové jméno malé, tedy Fringilla coelebs. A aby to bylo vskutku správně, dáme to to kurzívy, Fringilla coelebs. Pro zajímavost dodám, že coelebs, znamená vdovec. Někdy je za jménem píše i další údaj - Fringilla coelbs, Linné, 1758. To znamená, že pěnkavu obecnou poprvé vědecky popsal Carl von Linné v roce 1758. Nomenklatuře se budeme věnovat jako tématu týdne někdy v únoru. Tak pište správně:
Na zahradu přiletěla pěnkava obecná (Fringilla coelebs).
Fringilla coelebs coelebs Linnaeus, 1758 - pěnkava obecná středoevropská ... tedy, první jméno je rodové, druhé je druhové, třetí je poddruhové. Jméno toho, kdo zvíře popsal, může mít podoby dvě. Psáno v jazyce původu badatele, Linné nebo latinsky Linnaeus. Někdy se též uvádí mezinárodní zkratka L., 1758
8. LEDNA 2016 DOMÁCÍ ÚKOL. Navrhněte zahradu v rámci kampaně Let it grow. Na A3 na líc namalujte zahradu, nebo udělejte mapku a do ní čísla u jednotlivých dominant, prvků v zahradě a vedle napište legendu, kreslete, malujte, rýsujte, navrhujte. To je jedno jak to uděláte. Hlavně jak byste se vní cítili jako mladí přírodovědci. Z rubu napište Let it Grow, své jméno!!!!!, do závorky věk...Tedy Let it Grow, Pavel Švec, (14). Máte na to 14 dní, tedy do 22. 1. 2016. A DEJTE SI ZÁLEŽET!!!!!!!
Domácí úkoly pro ročník 2015/2016
25. září 2015 Na příští týden budou mít všichni vypracován d.ú. na téma horský biom. To znamená, že v deníku budete mít vypracováno dle vlastních sil a zájmu vše co se týká hor, horského prostředí, výpis horských druhů živočichů. Ti, kteří to měli jako d.ú. přes letní prázdniny to jistě mají delší, že :)), (měli na to dva apůl měsíce).Ti, kteří jsou u nás noví, stačí alespoň na stránku. O horách jsme dnes povídali, mnozí z vás si psali poznámky během výkladu, tak mají víceméně splněno, za což je chválím. Cílem úkolu je, když přírodovědec pojede do hor, aby věděl kde najde dželadu, paku horskou, kamzíka, vlčka etiopského, agamu himalájskou a jiné druhy. Aby děti uměly vysvětlit, proč na tetřívky se nejezdí do Polabské nížiny ke Kolínu, ale na horské louky Šumavy, Krkonoš a jiných hor
STRIXŮV ATLAS ZVÍŘAT: Všichni budou mít zpracovaného zubra evropského. (Někteří to máte opravdu velmi hezky zpracováno). Jsou tři dny volna, proto budete mít dva druhy (taxony) zvířat do atlásku. Jsou to ocelot stromový a ovce tlustorohá. (oovce aljašské již nemáme!) Jsou to rovněž chovanci v naší zoo. STRIXŮV ATLAS ZVÍŘAT... může to být takto pojmenované, nebo můžete po svém. Viděl jsem Zvířetník, Alas zvířat. Je to jedno, bude to vaše knížečka, vaše první přírodovědné dílo. A opět říkám, mnozí z vás to máte moc hezky udělané.. TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ!!! VYTRVEJTE V TOM. Atlas se třemi druhy... těšíme se na něj příští pátek...2. 10. 2015
************************************************
DUBEN 2015
3. dubna 2015 Najdi si 1-3 bizarních zvířat. Vzhledobě, chováním, výběr nechám na vás. Představ nám je
BŘEZEN 2015
20. BŘEZNA 2015 Hra v životě zvířat. Která zvířata si ráda hrají. Vypiš.
13. BŘEZNA 2015 Úkol zní.. v deníku budete mít proměnu dokonalou a nedokonalou, u každé skupiny si vyberte jeden druh a popšte vývoj, bionomii hmyzu a jeho ekologii...
DO POLOVINY BŘEZNA SE ODEVZDÁVAJÍ MALBY A KRESBY K AKCI 100 BUDEK PRO ZOO!!!
ÚNOR 2015
STÁLE BĚŽÍ...PŘIPOMÍNKA... Akce 100 budek pro zoo NAKRESLI A NAMALUJ COKOLI K AKCI 100 BUDEK PRO ZOO. PRAVIDLA: Namaluj to sám(a), obrázek bude na A3 na tvrdé čtvrtce, maluj či kresli tužkou, uhlem, pastelkami, temperou, vodovými barvami, pastelem, olejovými či akrylovými barvami, tuší... čímkoli, co se ti bude líbit a umíš to. Styl a výtvarné médium je na tobě, téma je dané, ale ještě jednou... cokoli k akci 100 budek pro zoo. NAZNAČÍM... Druhy dutinových zvířat, hibernanty, budky, návod na stavbu budky, les s vyvěšenými budkami, doupný strom či stromy... A SNAŽTE SE, ABY VAŠE PRÁCE BYLY CO NEHEZČÍ, ABY BYLY JAKO OBRÁZKY... ZAŘIZUJI VÝSTAVU TAK AŤ JE CO VYSTAVOVAT :)) :)). OBRÁZKY JAKO OBRAZY
6. ÚNORA 2015 PAVEL Do deníku nakresli, popiš zvířecí stavbu a její funkci pro živočicha. Vše dle svého výběru.
LEDEN 2015
30. ledna 2015 PAVEL Ve svém okolí si najdi přírodní dutinu ve stromě, strom si označ a pozoruj. Postav si vlastní budku, případně jí kup a pozoruj. Co se u ní děje na podzim, v zimě, na jaře, v létě? VYVĚS BUDKU TAM, KDE JE JÍ BUDEŠ MÍT KAŽDÝ DEN NA OČÍCH. Dovedl by si přesvědčit ve škole někoho, aby byly budky vyvěšeny na školní zahradě? PODAŘÍ SE TO NĚKOMU? Co děláš pro ochranu ptactvva ve svém okolí? Co děláš pro jiné skupiny živočichů? Napiš do deníku.
29.1.2015 KULÍŠCI A KONIPÁSCI Domácí úkol: Vyberte si nějakého živočicha, který migruje. Do deníčku si namalujte nebo nalepte obrázek, napište proč migruje a odkud kam migruje. Můžete třeba přidat mapu, abychom se na to mohli lépe podívat, až si o tom budeme povídat na kroužku, který bude 12. února 2015.
23. LEDNA 2015 PAVEL Napiš do deníku ekologický význam stromových dutin, proč jsou důležité, co v nich v nich sídlí, jak se značí v terénu... Cokoliv Tě napadne a můžeš přidat jednoduché obrázky a náčrtky...Pak Tvůj deník bude o hodně hezčí.
leden - 15. březen: PAVEL A KLÁRKA Akce 100 budek pro zoo NAKRESLI A NAMALUJ COKOLI K AKCI 100 BUDEK PRO ZOO. PRAVIDLA: Namaluj to sám(a), obrázek bude na A3 na tvrdé čtvrtce, maluj či kresli tužkou, uhlem, pastelkami, temperou, vodovými barvami, pastelem, olejovými či akrylovými barvami, tuší... čímkoli, co se ti bude líbit a umíš to. Styl a výtvarné médium je na tobě, téma je dané, ale ještě jednou... cokoli k akci 100 budek pro zoo. NAZNAČÍM... Druhy dutinových zvířat, hibernanty, budky, návod na stavbu budky, les s vyvěšenými budkami, doupný strom či stromy... A SNAŽTE SE, ABY VAŠE PRÁCE BYLY CO NEHEZČÍ, ABY BYLY JAKO OBRÁZKY... ZAŘIZUJI VÝSTAVU TAK AŤ JE CO VYSTAVOVAT :)) :))
16. ledna 2015 KLÁRKA Domácí úkol je , aby jste vymysleli co nejvíc alternativních krmítek , prohledejte internet, knihy prostě cokoli vhodného a těšíme se na to co zajímavého najdete.
15.1.2015 - Kulíšci a KonipáscI Domácí úkol na příští týden není, řada dětí odjíždí na hory, nicméně meze se nekladou a pokud budete pokračovat v krmítkách, jen dobře. Odměnu za hezky vypracované pozorování krmítka zatím dostala jen Hanička. Adam je hnedka v závěsu, jen co přinese úkol, kterým jsem ho ještě pověřila, protože měl velmi podrobné údaje.
9. LEDNA 2015 Vypiš druhy zvířat a ptáků, které přebývají v dutinách stromů (příp. i ve skalách) a vychovávají v nich potomstvo.. A napiš si do deníku čím a jak by si přispěl k akci 100 budek pro zoo.
8. LEDNA 2015 KONIPÁSCI A KULÍŠCI Na podobném principu, jako byl úkol na konci kroužku, je i domácí úkol, který bude na 15. ledna. Čtyři živočichy a čtyři prostředí správně spojte k sobě.:) Buď pastelkou a nebo můžete obrázek rozstříhat a poslepovat k sobě... To už záleží jen na vás.:)
PROSINEC 2014
D.Ú. MILÍ MLADÍ PŘÍRODOVĚDCI, V PROSINCI ZADÁVAT ŽÁDNÉ ÚKOLY, KLÁRKA A PAVEL, NEBUDEME, ALE, BYLI BYCHOM RÁDI KDYBY JSTE MĚLI V DENÍKU: na 5. 12. 2014 napsaný jakkoli dlouhý příběh z přírody s nějakým svým vlastním poznatkem. Na 12. 12. 2014 co jste pro přírodu udělali během Vánoc, zavzpomínejte, pochlubte se. Na 19. 12. 2014 jaké druhy vodních ptáků můžeme zastihnout na trojském úseku Vltavy. Zkuste i nějaké ptáky namalovat. TAKÉ OSOBNĚ ZKONTROLUJI DLOUHODOBÝ D.Ú. CESTA DO ŠKOLY. MRZÍ MĚ, ŽE HO NIKDO NEPŘINESL... JEN JEDINÝ MLADÝ PŘÍRODOVĚDEC FRANTIŠEK NOVÁK, KTERÝ HO MÁ ÚŽASNĚ ZPRACOVANÝ! VYPRACOVAL ÚKOL PŘESNĚ TAK JAK VYPRACOVÁN MĚL BÝT...BÝT PŘÍRODOVĚDCEM NENÍ LEHKÉ TO MUSÍ MÍT ČLOVĚK V KRVI...
Jistě máte vyvěšená ptačí krmítka... Kdo ne, učiňte tak, protože to bude přesvánoční a celozimní d.ú. , který bude trvat po celou zimu. Sledovat budete: 1) ptačí druhy, které se zde krmí 2) denní aktivitu jednotlivých druhů, 3) etologii jednotlivých druhů, 4) zapisovat deníkové záznamy- kde krmítko je, jak je umístěné, co do něho sypu, počasí, jak ho čistím apod., 5) nějaký příběh od krmítka. Kdo poctivě dělal tento d.ú. v roce minulém, bude mít zajímavé srovnání, pokud dodrží stejný postup práce a hlavně bude sledovat závislost teploty a návštěvnosti ptačí jídelny. Vím o dvou, třech pracech mladých badatelů, které byly krásně mladopřírodovědecky pojaté. No, ze cca 40 kdo na pchk chodí, to je výsledek poněkud smutný. A KDO SI NAJDE NĚJAKÉ VLASTNÍ PROJEKTY PŘES DLOUHÉ OBDOBÍ VÁNOČNÍCH PRÁZDNIN, MEZE SE NEKLADOU, A MY BUDEME MILE PŘEKVAPENI. TO JIŽ NENÍ ŽÁDNÝ ÚKOL, ALE MĚLA BY TO BÝT VAŠE RADOST
LISTOPAD 2014
Co je to insektárium, pro koho je určené a co by v něm nemělo chybět:) Můžete nakreslit nákres do svých deníčků ;)
Domácí úkol: KULÍŠCI A KONIPÁSCI 6. 11. DO 13. 11. 2014 Potkan: Najděte si něco o jeho způsobu života. Tento úkol není na popis délky, šířky, atd. Ale spíše jakým způsobem žije (samotář/v párech/ve skupinách... atd.)
7. listopadu 2014 d.ú. od Pavla do 19. 11. 2014 Napiš typické zvířecí druhy pro městský park - jméno parku+druhy (např. Stromovka, Klánovický les, obora Hvězda) a typické druhy pro městské centrum včetně celého domu či bytu+druhy.
DLOUHODOBÝ TERÉNNÍ DOMÁCÍ ÚKOL DO KONCE LISTOPADU 2014, který vám pomůže vylepšit terénní pozorování. Cesta do školy i ze školy (oblíbená trasa venčení psa, procházka s rodiči apod), může být pro mladého přírodovědce velmi inspirativní, využije se čas, který je nevyužitý. Navíc se chodí ráno a odpoledne, kdy je aktivita živočichů největší. Co vám tento úkol dá? 1) pozorovat přírodu kolem sebe, 2) splníte pozorování do deníků, které vám často chybí, 3) budete se cítit jako vědci, 4) naučíte se hledat zvířata v biotopech, které jsou pro ně typické, 5) chodíte do přírodovědného kroužku , tak nějaká ta "povinnost" být musí. Kdo hrahe na housle musí cvičit, kdo hraje fotbal, musí trénovat. - Na arch papíru A3 vypracuj mapku cesty do školy, zanes do ní všechny biotopy, které poznáš a které tam jsou, zanes tam důležité body stejně jako v mapě a po dobu 6 týdnů pozoruj všechny živočichy, rostliny, přírodní pochody, počasí... meze se nekladou. VŠE VYSVĚTLÍME NA SCHŮZCE!!! ZVÍDAVÝ PŘÍRODOVĚDEC JIŽ CHÁPE CO TÍM MYSLÍME. PAVEL vzpomíná: Když jsem byl starý jako vy, mladí badatelé, tento úkol jsem miloval. Ještě dnes vidím tu terasu do školy v pražských Stodůlkách a dal bych jí dohromady,i dnes včetně budky, která tam visela a hnídil tam kde kdo... Pak ty pozdější příchody do hodin :)). Tak s chutí do toho. Být přírodovědcem je opravdu těžké :))
ŘÍJEN 2014
24. ŘÍJNA 2014 D.Ú. OD PAVLA A KLÁRKY DO 31.11. 2014 ÚKOL NEÚKOLJiž jsme to probírali, tak to nebude takový velký problém A MNOZÍ TO JISTĚ MAJÍ JIŽ ZAPSANÉ. :)) V deníku budete mít vysvětleny pojmy PRALES (v našich zeměpisných šířkách), SUKCESE, KLIMAX, MONOKULTURA. Tím zakončíme biotop LES a vydáme se do biotopu LIDSKÝCH SÍDEL...
23. ŘÍJNA 2014 D.Ú. OD TERKY PRO KULÍŠKY A KONIPÁSKY (ČTVRTEK) DO 30. ŘÍJNA 2014
Jaký je rozdíl mezi bizonem a zubrem? Zaměřte se především na biotop (prostředí), ve kterém žijí a na rohy :)
17. 10. 2014 d.ú. od Pavla do 31. 10. 2014 Vyjmenuj všechny druhy (snaž se zjistit co nejvíce) evropských druhů savců, kteří mají rohy a parohy a něco si o nich zjisti. Druhy vypiš do deníku a zjištěné druhy napiš pod nadpis Evropské druhy rohatých a parohatých savců. Upozorňuji, že v Evropě je řada i nepůvodních druhů, ty tam zařaď také...
16. 10.2014 d.ú. od Terky Kulíšci a Konipásci
DOMÁCÍ ÚKOL: Vytiskni fotku/nakresli obrázek tygra ussurijského a tygra sumaterského (největšího a nejmenšího žijícího tygra) a popiš rozdíly mezi nimi (zbarvení, velikost,...). Napiš také, kde žijí, jaké prostředí obývají.
3. října 2014 d.ú. OD PAVLA JE DO 17: ŘÍJNA 2014!!!!!!!!! Jaké jsou rozdíly mezi parohem a rohem Udělej si do deníku jednoduchou tabulku a vpravo napiš znaky parohu a vlevo rohu. Nakresli si do deníku roh a paroh. Zjisti zajímavosti.
9. 10. 2014 d.ú. od Terky Kulíšci a KonipáscI
DOMÁCÍ ÚKOL: Jaký prales, kromě Boubínského, se nachází v České republice?
DÚ na tento pátek od Klárky, ten je do 10. října 2014
***
Od října budou d.ú. jen od jednoho z nás. Kdykoliv se k nim budeme zpětně vracet a budeme na ně navazovat ve výkladech. Pokud zadám domácí úkol já, zkontroluje jeho vypracovánáí Klárka a já ho na něj naváži za týden další... A naopak, Klárčin d.ú. jeho vypracování zkontrolují já a Klárka na to naváže za týden... A nebojte, budeme mít přehled. Takže budete mít neustálou řadu informací a něco se naučíme. Domácí úkoly od TERKY NA ČTVRTEK si bude kontrolovat sama Terka...
ZÁŘÍ 2014
26. září 2014 DÚ NA PŘÍŠTÍ TÝDEN:1) OD PAVLA Do deníku napiš VÝZNAM PASEK A MÝTIN PRO LES A V LESNÍCH CELCÍCH. Obohacují les či ho poškozují, k čemu slouží, mají význam pro živočichy a rostliny či celé ekosystémy. ..Zjisti o tom co nejvíce... 2) OD KLÁRKY Badatelé, zjistěte si co je to latence aneb utajená březost a uveďte příklady, ideálně takové které jsme si neříkali na kroužkU .-
Tento úkol jsem zadávala na kroužku pro starší nic méně si myslím že když si ho vypracujete všichni neublíží vám to
25. ZÁŘÍ 2014 Domácí úkol PCHK ČTVRTEK do deníků OD TEREZKY: Co je to listonoh? Jde chovat listonoha doma? V čem a jak by se případně mohl chovat? Prosím o "ruční" vypracování u těch, kteří již psát umí. Ti, kteří psát neumí, určitě dokáží vzít pastelky a nakreslit to:)
19. ZÁŘÍ 2014, PÁTEK: 1) OD PAVLA Na list A4 opatřený celým jménem a věkem napište váš názor na znovuobjevení a rozmnožování vlků na území ČR. Zeptej se i rodičů, bratra, sestry, kamarádů...Uveďte citací.. taťka, mamka se... kamarád Bajaja je rád či nerad, proč? apod. Je to dobře , špatně, máme se obávat chodit do lesa, na výlety, když víme, že v oblasti žijí vlci. Vaše odpovědi poskytnu jako dotazník zoologům, kteří studují velké šelmy na území v ČR. Téma zpracování je na vás. Kolik toho napíšete, zjistíte, kolik lidí do toho zapojíte, zda tam přimalujete obrázek... záleží na vás.
2) OD KLÁRKY. Moji milí mladí badatelé, napište mi, kde všude se dá sehnat ( koupit) zvíře , a porovnejte klady a zápory. V případě internetu uveďte i weby na kterých je možno zvířata sehnat . V závěru po Vás chci Váš osobní názor kde je nejlepší koupit zvíře a proč.
VYPRACOVANÉ DOMÁCÍ ÚKOLY VAŠICH VEDOUCÍCH - SLOUŽÍ JAKO MALÁ UČEBNICE PCHK VELKÉHO VÝZNAMU... OPAKUJTE SI LÁTKU, KTERÁ BYLA PROBÍRANA
v případě potřeby si dovoluji články poopravit či doplnit. pš
************ - d.ú. pátky, oba kroužky
************ - d.ú. čtvrtky, oba kroužky
VYPRACOVANÉ D.Ú. BŘEZEN 2015
Proměna dokonalá a nedokonalá u hmyzu
Hmyz při rozmnožování dělíme do dvou základních skupin. Na hmyz s proměnou dokonalou (holometabolní hmyz) a s proměnou nedokonalou (heterometabolní hmyz). V nedokonalé proměně následují tři vývojové stupně: vajíčko – larva (nymfa) – dospělec (imago). Larva se několikrát svléká a čím dál více se podobá dospělci. Larva nemá křídla, pohlavní orgány a velikost dospělce. Dokonalá proměna má navíc stádium kukly, tedy vajíčko – larva - kukla a imago. Jednotlivá stádia se značně od sebe liší.
Hra v životě zvířat
Zvířata si hrají, pokud jsou v životní pohodě. Nehraje si zvíře pokud je ve stresu. Hraním si zvířata osvojují a navykají si na nové pohyby, často u mláďat. Hry mají mnoho výhod a nevýhod pro daného živočicha či skupinu zvířat. Nevýhoda je jejich nápadnost v terénu. Hry např. kun či lišek před brlohem mohou prozradit místo, kde se rodina nachází. Úrazy jsou též časté. Bylo zjištěno, že při hrách tuleních mláďat bývala hrající si zvířata přepadána většími lachtany. Prudké honičky mláďat opic dželad končily i zřícením ze srázů. Výhoda her je však pro druh motivující. Zvíře si cvičí svaly, učí koordinovat tělo, při hrách se šelmy plíží, skáčí, rituálně loví své soukmenovce, získávají návyky na lov. Hry mají i sociální charakter, kdy se zvířata poznávají. A pak je to proces poznávání. A jak si zvířata hrají? Je to někdy komické. Viděl jsem krkavce jak válí sudy ve sněhu, straku jak si hraje s oháňkou skotu, kuny vynášejí kamínky či šišky na střechu domů a nechávají je skutálet s rachotem dolů, delfíni si často hrají, v dokumentu byli viděni papoušci kea jak se kloužou ze svahu a dělají sudy, kdo by neznal kolikrát ztřeštěné hry a chování domácích koček a psů, radostné běhání mláďat kopytníků
VYPRACOVANÉ D.Ú. ÚNOR2015
D.Ú. jsme nedávali vzhledem k jarním prázdninám. Ale badatelé si mohli něco najít a psát do deníku. Také poznámky ke krmítkům se mohou doplnit a udělat závěry.
VYPRACOVANÉ D.Ú. LEDEN 2015
PTAČÍ BUDKY - rozsáhlé téma, domácí úkoly se týkaly v lednu 2015 tohoto tématu
Ptačí budky si nepleťme s ptačími krmítky. Usmíváte se při tom? Ano, často si to lidé pletou. Takže. Ptačí budka je výtvor člověka, ve kterém dutinový ptáci hnízdí a věší se zpravidla na stromy a ptačí krmítko je výtvor člověka, do kterého sype milovník ptactva vhodné krmení na zimu. Obě tyto činnosti jsou bohulibé a tak by měli být chváleni všichni ti, kdo se tak chová k ochraně přírody a ptactva ve svém okolí. My se tu budeme zabývat ptačími budkami, které jsou vyrobeny ke hnízdění ptáků.
Máme vyrobenou ptačí budku(y) a kam s ní
Měli bychom znát několik pravidel, která je nutno dodržet, aby hnízdění doupníků, jak se ptáci hnízdící v dutinách a polodutinách též nazývají, bylo účelné a bezpečné. Ta pravidla nejsou těžká.
- Budky pro sýkory, brhlíky, lejsky, krutihlavy věšíme ve výšce 2-4 m
- Raději na silnější kmeny s hladší kůrou
- Budky věšíme tam, kde nejsou přírodní dutiny.V pralesovitém lese je to kontraproduktivní
- Rozmyslíme si, kde bude budka exponovaná. Vyhýbáme se frekventovaným místům, kde proudí stovky lidí, kde běhají volně psi a kočky, kde jsou rušné silnice a chodníky.
- Směr vletového otvoru – zde se řídíme místem, kde bude budka viset. Světová strana není rozhodující, dbáme však na povětrnostní podmínky v místě budky
- Budky nesmí být na výsluní a ani v přílišném stínu. Přemýšlejme dopředu, jak bude prostředí vypadat na jaře, když stromy nasadí listy
- Vyvarujme se křiklavých barev, různých zbytečných architektonických prvků. Budky stavme účelně. Buď z přírodního špalku nebo jako typickou čtyřhrannou stavbičku
- Dejme jí tam, kde se dá lehce kontrolovat a každý rok čistit
- Měli bychom znát druh porostu, kam budky umístíme. Každý ptačí druh preferuje jiný prostor v krajině, jiný biotop, prostředí.
- Pokud jsme sadaři a zahrádkáři, zjistíme si, jací hmyzí škůdci se vyskytují na našem pozemku, abychom rozmístili vhodné budky pro ptačí druhy, které nám pomohou v biologickém boji
- Budky řadíme tak, aby nám kontrola zabrala co nejméně času a trmácení se terénem
- Ve vhodném prostředí mohou budky vyvěšeny v rozmezí 30 -50 m od sebe, podle charakteru biotopu
- Smrkový les (smrčina) – monokultura – pro ptáky zcela nevhodný biotop. Toto místo je jednotvárné, stromy jsou stejnověké, nestačí se tvořit přirozené dutiny. Pro ptáky neatraktivní. Je to les tmavý, většinou bez podrostu, podle lokace příliš suchý nebo naopak vlhký. Čím více se do tohoto typu lesa vmísí listnaté lesy, druhy přibývají. Přibývá i potravy pro ptáky. Typičtí ptáci: sýkora koňadra, sýkora uhelníček, sýkora parukářka, řidčeji brhlík či šoupálek. Budky zde věšíme při okrajích širokých lesních cest, na okrajích mýtin. Do tohoto prostoru dáme 2 budky na hektar
- Borový les – (bor)– bory jsou jiného charakteru než smrčiny. A když se k nim přimísí listnaté stromy....Je tu více světla, lépe zde vanou větry. A tento les je sušší. Zde již můžeme umístit až 4 budky na hektar. Budky uvnitř nevlhnou a neplesnivý. Typičtí ptáci: sýkora koňadra, uhelníček, parukářky, rehek zahradní
- Bukový les (bučina) – je-li les čistý, bez příměsi dalších druhů, je to biotop nezcela vhodný pro hnízdění ptáků. Není-li ještě zjara olistěn, tak přitahuje mnoho ptačích druhů, ale když se později uzavře, tak tu vládne tma a vlhko, budky i přírodní dutiny vlhnou, vlhnou hnízda z mechu a jemných travin a ptáci potom hnízda opouštějí. Je tu i daleko méně hmyzu pro hmyzožravce. Podrost je jen zjara a jsou tu bohatě kvetoucí koberce cibulovin (geofytů) jako jsou dymnivky, orseje, křivatce, sasanky... Jiná situace nastane, když bučina zmladí a do lesa proniknou jiné druhy stromů, tak i ptáci přibudou. Opět zde platí, že budky věšíme podél cest a mýtin, kde je snáze obhospodařujeme. Typičtí ptáci: koňadry, modřinky, brhlíci, lejsci, rehci zahradní
- Dubový les (doubrava) – čisté dubiny nebo-li doubravy a smíšené dubové lesy jsou bohatě osídleny ptactvem. Je tu bohatý podrost jak bylinný tak i keřový, který láká i velké množství hmyzu, zvláště mnoho desítek druhů drobných motýlů. A jejich housenkami se četní hmyzožravci živí.. Les je teplý, prozářený sluncem. Budky můžeme dávat po celé výměře lesa. 6 -8 budek na hektar. Typičtí ptáci: modřinky, koňadry, lejsci bělokrcí a černohlaví, rehci zahradní, při okrajích i vrabci polní, špačci
- Městské parky a hřbitovy - větší plochy zeleně ve městech jsou často tvořeny výše zmíněnými lesy a lesy značně připomínají. Jsou to vlastně přeměněné původní lesy, které se ocitly v záplavě a zástavbě města. Jsou to ostrovy života ve městech. A podle druhové skladby stromů rozvěšujeme ptačí budky podobně jako ve volné krajině.
- Sady a zahrady – zde jsou převážně ovocné stromy, které jsou tu za účelem pěstování ovoce. Staří sadaři a zahrádkáři nechávali na těchto plochách staré doupné stromy, stavěli budky pro ptáky, aby sem přilákali co nejvíce ptačích pomocníků při boji s hmyzími škůdci. Sem dáváme převážně budky pro sýkory s různými průměry vletových otvorů, abychom sem přilákali větší množství ptačích druhů.
- TA CO, MILÍ MLADÍ PŘÍRODOVĚDCI, MÁTE SPLNĚNÝ I DÚ Z TERÉNU? OZNAČENÉ DOUPNÉ STROMY, VYVĚSILI JSTE NĚKDE BUDKY, ZAŘÍDILI JSTE VÝROBU BUDEK TŘEBA VE ŠKOLE?
VYPRACOVANÉ D.Ú. PROSINEC 2014
VYPRACOVÁNÍ: 5. 12. 2014 CO ŽIJE U NÁS DOMA Domov- byt, chata chalupa, panelák, cihlák, pavlačový dům, to vše jsou také biotopy pro mnoho druhů živočichů. I ta nejpečlivější hospodyňka nezabrání tomu, aby se vyhubilo vše, co žije a dýchá v biotopu byt, potažmo paneláku... Mladý přírodovědec se vydá do zanedbané zcela asociální rodiny na průzkum fauny. A začneme ve sklepě dejme tomu paneláku či cihlového domu. Dům jako takový má mnoho zákoutí, která jsou suchá i vlhká, v závětří či v průvanu. Každá tato ekologická nika je bohatě využívána. Ekologická nika – začlenění druhu organismu ve struktuře a funkci ekosystému. Je to jakési „zaměstnání“ druhu v přírodě, adaptace čili přizpůsobení podle vzhledu (morfologické), chováním (etologické) či fyziologické – tj. každý žije jinde, požírá něco jiného a na něco jiného je tu zaměstnán
SKLEP: podmínky – vlhko i sucho, ticho (občas), klid (občas), mnoho potravy. DRUHY: krysa potkan, myš domácí, často hnízda ptáků (rozbitá okna do sklepů paneláků), hnízda kosů, rehka domácího, sýkor koňader, mohou zde přebývat ropuchy obecné a zelené, polodivoké kočky domácí
CHODBY: otevřené prostory, biokoridory DRUHY: běhají myšovití hlodavci, mnoho druhů hmyzu na skleněných tabulích, pokud tam ještě jsou, mouchy masařky, bzučivky, domácí mouchy, pestřenky trubcové, slunilky pokojové
BYTY: bohatý biotop, celá plejáda drobnějších biotopů, včetně člověka coby hostitele, zní to divně, ale i živočichové mohou být biotopy.. . DRUHY: štěnice domácí, blecha obecná, blecha psí, blecha kočičí veš šatní, veš dětská, veš muňka, rus domácí, šváb obecný, rybenka obecná, slunilka pokojová, mouchy masařky a bzikavky, štírek knižní, pisivka knižní a jiné pisivky, mol obilní, m. šatní, m. kožešinový, pokoutník domácí, zavíječ skladištní, červotoči, snovačka obecná, třesavka sekáčovitá, myš domácí, krysa potkan, moli, potemníci, rušník muzejní, kožojed skvrnitý, pilous černý, škvor obecný, stínka zední, stínka obecná
PŮDA DOMU: různé druhy netopýrů, hnízdí zde rorýsi, poštolky obecné, kavky, rehci domácí i zahradní, kuny skalní, holubi, myši, vosy a sršně, tesařík krovový
OKOLÍ DOMU: může být velice rozmanité. Můžeme tu rozlišovat biotop zahrady, sadu, pole, louky, silnice, chodníku, popelnic a podle toho vypadá i fauna, nebo-li soubor všech živočišných druhů na tom určitém místě.. Běhají tu myšice a lišky, kuny a lasice, sem tam zajíc, potkani, na keřích a stromech hnízdí ptáci vázané na přítomnost člověka nebo jim přinejmenším přítomnost nevadí. Dále jsou tu ještěrky obecné a slepýši, různí plzáci a šneci...
Pavel Švec
VYPRACOVANÉ D.Ú. LISTOPAD 2014
VYPRACOVÁNÍ:PUŠTÍCI A STRIX: Čím bych jako mladý přírodovědec přispěl k akci 100 budek
účastnil bych se mimořádných schůzek s vedoucím kroužku, chodil bych po terénu sám od sebe a pozoroval bych co budek létá, zajímal bych se o tuto akci, dělal bych všemožná pozorování, vymyslil bych si pokusy, které bych vypracovával, vše bych zapisoval do zvláštního deníku, kreslil a maloval, psal články... Vidíte, mladí přírodovědci, je toho mnoho co by se dalo dělat, kdyby se ovšem chtělo... A já, toto vše provádět budu :)) :))
VYPRACOVÁNÍ: KULÍŠCI A KONIPÁSCI A Co je vhodné dávat do krmítek?
Drobní pěvci: slunečnice, proso, len, pšenice, vlašské ořechy, mák, ovesné vločky, kukuřice, směsi pro ptáky, lesknice, dýňová semena, jáhly, další semena a obiloviny
Kosi, kvíčaly, brkoslavové: jablka napíchnutá na větvičky stromů, keřů
Havrani: jedná se o všežravce, takže od odřezků masa po různé plody
Dále: lojové koule (lůj), sušený hmyz, „moučné červi“, hložinky, bezinky, jeřabiny, ptačí zob, svazky bodláků, …
Na zahradě si můžeme také vysadit vhodné stromy, keře, rostliny, jejichž plody a semeny se ptáci živí. U nás to jsou: bez černý, dřín, třešeň ptačí, jeřáb, slunečnice, kdoulovec, jeřabina a další.
DO KRMÍTKA NENÍ VHODNÉ DÁVAT: přepálený tuk, solený špek, plesnivé zbytky, těstoviny, uzeniny, čerstvé či slané pečivo či s krystalky soli na povrchu, vánoční cukroví (zejména s krémem a čokoládou)
Tereza Laifrová
VYPRACOVÁNÍ: KULÍŠCI A KONIPÁSCI 27. 11. 2014 Co je to INSEKTARIUM?
Insektárium nazýváme nádobu, která slouží k chovu hmyzu. (INSECT = HMYZ)
Jako insektárium lze označit více chovných zařízení. Takovým prvním insektáriem může být např. lahev od okurek. 5-ti litrová lahev se hodí např. na chov kudlanek, některých druhů strašilek, ale záleží na velikosti chovanců a jejich potřebách. Dále to může být prasklé akvárium, které se již jako akvárium použít nedá, nebo např. plastový box. U těchto chovných nádobách je velmi důležité, aby měli nějaké víko, protože by nám chovanci velmi snadno unikli. U „pětilitrovky“ postačí např. kousek punčochy, na akvárium se dá vytvořit síťové víko s dřevěným rámem a plastový box se dá koupit už i s víkem, ve kterém je udělané větrání. Samozřejmě je důležité, aby chovanci měli nějaké větrání, protože by se nám jinak mohli udusit. Možností je i přímo insektárium, které je podobné (nebo stejné) jako terarium.
Další nezbytností je podklad. Postačí obyčejný ubrousek, hrabanka, rašelina, lignocel,… Nějaké klacíky, rostlinky (kudlanka); živná rostlina (strašilky); mistička s potravou (brouci); kůra, kde se můžou chovanci schovat.
Zařízení insektária se odvozuje od přirozeného prostředí chovaného druhu. Proto je důležité si nejdříve před koupí nového živočicha zjistit jeho nároky a potřeby.
Tereza Laifrová
VYPRACOVÁNÍ: KULÍŠCI A KONIPÁSCI DOSTIKACE Děti si vylosovaly domestikované zvíře a jejím úkolem je najít divokého předka. U domácího zvířete by měla najít nějaká zajímavé plemena.
KUR – 10 000 př. n. l.
Kur domácí (slepice) vznikl domestikací kura bankivského v Indii a Jihovýchodní Asii. Plemena: Česká zlatá kropenka, Brahmánka, Australka, Sulmtálka, Holandská chocholatá slepice, Paduánka, Araukana, Hedvábnička, Kadeřavá slepice
OVCE – 9 000 – 8 000 př. n. l.
Předkem ovce domácí je nejpravděpodobněji muflon. Domestikovaná byla v oblasti Asie. Plemena: suffolk, chrollais, merino, romanovská ovce
KOZA – 8 000 – 7 000 př. n. l.
Předkem kozy domácí je koza bezoárová. Domestikovaná byla v Asii v oblasti Íránu. Plemena: burská koza, koza anglonúbijská, koza angorská, kamerunská zakrslá koza
MYŠ – 5 000 – 3 000 př. n. l. (někde údaje mluví o 1 000 př. N. l.)
Myš laboratorní vznikla z naší známé myši domácí v Číně. Tam šlechtili tzv. myšky tanečnice. U laboratorních myšek se spíše mluví o typu srsti a variantách zbarvení. Typ srsti – krátká, dlouhá, kudrnatá, saténová; zbarvení – čokoládová, černá, červená, žlutá, bílá, lila,… a mohou být i různé znaky – tan, fox,…
HOLUB – 5 000 – 4 500 př. n. l.
Holub domácí vznikl domestikací holuba skalního. Oblastní domestikace byla Jihozápadní Asie. Plemena: holub pávík, durynský vlaštovák, orientální racek, indián, bavorský voláč, durynský mnich
KOČKA – 4 000 – 2 000 př. n. l.
Kočka domácí vznikla z kočky plavé pravděpodobně v Egyptě. Plemena: mainská mývalí kočka, ragdoll, britská kočka, sibiřská kočka, bengálská kočka, sphynx, birma, skotská klapouchá kočka, česká kadeřavá kočka, japonský bobtail
LAMA – 3 000 př. n. l.
Předkem lamy krotké je lama guanako. Předkem lamy alpaky je vikuňa. Místo domestikace je oblast And.
KAPR –1 100 – 1 200 př. n. l. (udává se ale i dřívější údaj – 5 000 – 3 500 př. N. l.)
Kapr (kapr koi) jehož předek je kapr obecný se domestikoval v Číně, Japonsku a Středomoří. Plemena: Aischgrundský lysec, haličský kapr, lužický kapr, třeboňský kapr šupinatý, chlumský šupinatý kapr
KRÁLÍK – 1 000 př. n. l.
Předkem králíka domácího je králík divoký. Pravděpodobné místo domestikace je Středomoří. Plemena: anglický beran, anglický strakáč, angora, belgický obr, bílopesíkatý, český luštič, český černopesíkatý, hermelín, deilenaar, hototský bílý, kastorex
FRETKA –cca 350 př. n. l.
Fretka, jejímž předkem je tchoř tmavý, se domestikovala v oblasti Středomoří.
POTKAN – 1 850 – 1 900 n. l.
Předkem potkala laboratorního je potkan obecný. Je to jedno z mladších domestikovaných zvířat, uvádí se u něj Velká Británie a USA. Je to podobné jako u myší. Někteří pokani mají odlišn posazená ouška, těm se pak říká „dumbo“ Více o barevných varietách a typech srsti tady http://www.klubmorcat.cz/
*př. n. l. = před naším letopočtem
**n. l. = našeho letopočtu
Tereza Laifrová
VYPRACOVÁNÍ (23.10. 2014): ROZDÍL MEZI ZUBREM A BIZONEM
ZUBR EVROPSKÝ
* Zubr je lehčí než bizon, ale dosahuje vyšší výšky v kohoutku
* samci váží v rozmezí 530 – 920 kg, samice jsou přibližně o polovinu menší
* dá se říci, že je „štíhlejší“, což mu umožňuje lepší pohyb v jeho přirozeném prostředí
* S porovnáním s bizonem americkým má kratší srst na hlavě, krku a hrudních končetinách, ale jeho ocas a rohy jsou naopak delší
* Přirozeným biotopem jsou listnaté a smíšené lesy mírného pásu
BIZON AMERICKÝ
* Bizon je velmi statné zvíře a v Severní Americe je největším suchozemským savcem, samci váží v rozmezí 900 – 1500 kg a samice přibližně polovinu váhy samců
* Tělo je pokryto hnědou srstí, která je v přední části (na hlavě, krku a předních končetinách) dlouhá a tmavá
* V porovnáním se zubrem je širší a celkově mohutnější, ale má kratší rohy a ocas
* Jsou dva poddruhy: bizon prérijní a bizon lesní
* Přirozeným biotopem jsou otevřené krajiny, prérie, rovinaté plochy s keřovými porosty, případně lehce zalesněné oblasti
Tereza Laifrová
VYPRACOVANÉ D.Ú. ŘÍJEN 2014
VYPRACOVÁNÍ (24. ŘÍJNA 2014 ) D.Ú. OD PAVLA A KLÁRKY DO 31.11. 2014 ÚKOL NEÚKOLJiž jsme to probírali, tak to nebude takový velký problém A MNOZÍ TO JISTĚ MAJÍ JIŽ ZAPSANÉ. :)) V deníku budete mít vysvětleny pojmy PRALES (v našich zeměpisných šířkách), SUKCESE, KLIMAX, MONOKULTURA. Tím zakončíme biotop LES a vydáme se do biotopu LIDSKÝCH SÍDEL... VIZ SLOVNÍČEK
Vypracování (17. 10. 2014): Evropské druhy savců s parohy a rohy
Jelen evropský, původní druh v ČR
Daněk skvrnitý, ze Středozemí, od 15.stol. u nás díky mysliveckému chovu nejdříve chován v oborách a pak volně na mnoha místech v nižších polohách
Jelen axis nebo-li čital, vysazen, původem Nepál, Assám až po Srí Lanku
Jelen sika, vysazen, pův. jv. Asii, v Japonsku a v Číně
Srnec obecný, původní druh v ČR
Los evropský, původní druh, nyní se zvolna šíří, na Lipně na Šumavě
Jelenec viržinský nebo-li běloocasý, pův. Sev. Amerika, u nás do 19.stol., u nás u Dobříše, v Brdech, Jičínsko, Podkrkonoší
Sob polární, tundry sev. Evropy
Muntžak malý, pův. z hor jižní Číny, vysazen v Anglii a Francii
Srnčík čínský, z Číny, vysazen v Anglii
Buvol indický, pův. v Indii a jv. Asii, nyní Itálie, Řecko, Maďarsko, býv. Jugoslávie jako domácí zvíře,někde polodivoce
Pratur evropský, původní druh Evropy, vyhuben v 16. století
Zubr evropský, původní druh, dnes u nás polodivoce v Ralsku
Kozorožec horský, Alpy
Kozorožec pyrenejský, Alpy
Muflon, pův. Středomoří, u nás po celém území v ČR
Pižmoň, na Špicberkách a v Norsku vysazen, jinak od sev. Kanady po vých. Grónsko
Pavel Švec
Vypracování (10.10. 2014): Co jsou to plemenné knihy a jaké plemenné knihy vede pražská zoo ?
- plemenné knihy slouží k registraci všech zvířat daného druhu ( např. koně Převalského ), která jsou chována v lidské péči . Díky těmto knihám lze sestavovat chovné skupiny tak, aby nedocházelo k nežádoucímu příbuzenskému křížení ( pokud je některých zvířat menší počet tak je u nich velká pravděpodobnost příbuzenských vztahů. Proto vznikají a zoologické zazrady vedou plemenné knihy... abychom kontrolovali jak si jsou zvířata daného druhu vzájemně příbuzná )
- mohou být mezinárodní ( zahrnují údaje o daném druhu z celého světa ) nebo regionální. Evropská plemenná kniha ( zahrnuje údaje o zvířatech daného druhu v Evropě )
Pražská zoo vede
- Mezinárodní plemennou knihu koně Převalského
- Mezinárodní plemennou knihu leguána kubánského
- Evropskou plemennou knihu želvy černavé
- Evropskou plemennou knihu orlície bornejské
- Evropskou plemennou knihu ocelota stromového
- Evropskou plemennou knihu komby ušaté a komby jižn
- Evropskou plemennou knihu krysy obláčkové a krysy největší
Klára Pokorná
Vypracování (16. 10. 2014): TYGR USSURIJSKÝ TYGR SUMATERSKÝ - rozdíly a popis
* největší poddruh tygra (hmotnost 100 – 400 kg) - nejmenší poddruh tygra (hmotnost 115 – 180 kg)
* světlejší barva, větší podíl bílé – břicho, atd., kresba je spíše hnědá - tmavší hnědo-oranžová podkladová barva než černá jako u ostatních druhů - husté pruhování, blíže u sebe
* řidší pruhování, dál od sebe
Bergmannovo pravidlo:
Endotermní („teplokrevní“) živočichové v chladných oblastech dosahují větších rozměrů než jejich příbuzní v oblastech s teplým podnebí
> Tygr ussurijský se v současnosti vyskytuje na území východního Ruska v blízkosti Ussuri, přítoku řeky Amur; obývá tajgy, husté porosty okolo řek a jezer, listnaté, smíšené a jehličnaté lesy => chladné oblasti, proto je větší
> Tygr sumaterský se vyskytuje na území ostrova Sumatra; obývá tropické lesy => teplé, vlhké oblasti, proto je menší
Glogerovo pravidlo:
Živočichové v suchých oblastech mají světlejší zbarvení než živočichové ve vlhkých oblastech.
> Tygr ussurijský má světlejší zbarvení a pruhy dál od sebe, protože žije v tajgách, lesích => sušší, chladnější oblasti s řidším porostem
> Tygr sumaterský má tmavší zbarvení s hustým pruhování, protože žije v tropických lesích => teplé, vlhké oblasti s hustým porostem
Tereza Laifrová
Vypracování (3. 10. 2014): Paroh a roh, jaký je v nich rozdíl
Paroh: 1) je to produkt kosti, z lebky se snadněji oddělí, třeba po ulovení zvěře 2) uvnitř je plný, vždy se větví a tomu se říká výsady, 3) každý rok se shazují a poté následně rostou nové, 4) dorůstá na konci, nejstarší část je u hlavy a nejmladší na špičce, 5) roste pouze samcům, jediná výjimka je sob polární, samicím soba rostou parohy také, 6) př. jelen, srnec, daněk, los
Roh: 1) narozdíl od parohu to není kost, ale je to produkt, derivát kůže (obdobně jako třeba nehty), po vypreparování lebky je roh její pevnou součástí, 2) rohy se nikdy nevětví, 3) jsou trvalé, nikdy se neshazují, 4) dorůstá od hlavy a tak nejstarší část je na špičce, 5) roste často oběma pohlaví, 6) př. kozorožci, muflon, divoké kozy
Paroh jelena: vyrůstá z pučnice, což je násadec čelní kosti , plocha parohu, která se shazováním odlamuje od pučnice se nazývá myslivecky pečeť. Nad pečetí je zbytnělý prstenec, růže. Základ parohu, osu, tvoří lodyha. Ta se větví do výsad. Ty se dělí na první výsadu očník, druhá nadočník, třetí opěrák. V koruně parohu se nachází vlčník, který se může dělit, rozdvojovat. Podélné osy cév z doby vyživování a růstu se nazývá rýhování. Drobné výrůstky na parohu je perlení. Vrchní část je koruna. Koruna může být dvojitá nebo poschoďovitá. Výsada koruny zakončují paroh.
Paroh daňka: Z lodyhy vybíhají pravidelně dvě výsady. Očník a opěrák, nadočníky se zpravidla nevyvíjejí nebo se jen naznačují. Nad opěrákem se lodyha rozšiřuje, tvoří se lopata. Zde rozlišujeme jednotlivé prsty.Ty se mohou nazývat trn, hák. Plocha lopaty se nazývá dlaň.
Roh: u muflona se nazývají toulce.
Pavel Švec
Vypracování: DOMÁCÍ ÚKOL na 9. 10. 2014: Vyber si jednoho živočicha, který ti přijde něčím neobvyklý.
sumeček průsvitný – Kryptopterus bicirrhis - díky ztrátě pigmentace v kůži je průsvitný
zmije paví – Echis carinatus - areál rozšíření tohoto druhu zmije je v Asii, patří zde mezi nejjedovatější hady a má na svědomí nejvíce lidských úmrtí
chvostoskok – Collembola - jde o drobného živočicha žijícího v půdě, na jejím povrchu, v humusu, opadu a někdy na vodní hladině. Má jedinečný skákací aparát tzv. skákací vidlici, která mu umožňuje vymrštit se do vzduchu. Tento skok se dá připodobnit skoku člověka přes mrakodrap
ježura australská – Tachyglossus aculeatus - ježura je podivný živočich, který je typickým obyvatelem Austrálie a přilehlých ostrovů. Svými bodlinami připomíná našeho ježka, nicméně patří mezi ptakořitní, což jsou vejcorodí savci. Z vajíčka, které je velké asi jako lískový oříšek se vyklube mládě velké přibližně 1,5 cm, které je potom chráněné v matčině vaku. Jako správní savci se mláďata živí mateřským mlékem, které je vylučováno z mléčných políček na břiše a odkud mláďata mléko slízávají. Kromě vajec mají i další společný znak s plazy a ptáky a tím je kloaka - společný vývod trávicí, vylučovací a pohlavní soustavy.
ptakopysk podivný – Ornithorhynchus anatinus – ptakopysk patří s ježurou do skupiny - ptakořitní. Jako u ježury se mláďata vyvíjí určitou dobu ve vejci a po vylíhnutí olizují mléčná políčka matky, z kterých se vylučuje mléko. Jeho vzhled je pozoruhodný. Široký ocas připomíná bobří, nohy má opatřené plovací blánou, srst má podobnou vydří a jeho čenich připomíná kachní zobák. Samci mají navíc na zadních nohách jedovaté ostruhy. Oproti ostatním savcům, kteří mají tělesnou teplotu kolem 37°C, je jejich tělesná teplota pouhých 32°C.
elektrolokace – ptakopysk má na zobáku elektroreceptrocy, což jsou místa, která zachytávají elektrické signály. Jelikož jeho kořist vydává el. signály, napomáhají tyto receptory potravu vyhledávat.
chameleon jemenský – Chamaeleo calyptratus – chameleon žijící v hornatých oblastech Jemenu a Saúdské Arábie má vysokou přilbu a výrazný hrdelní hřeben. Jeho oči se pohybují na sobě nezávisle. Zbarvení závisí na náladě chameleona a slouží i jako komunikační prostředek a při namlouvání. Paleta barev se liší u jednotlivých druhů, ale obecně jde o odstíny zelené, hnědé a černé (některé druhy se mohou vybarvit i do žluté, oranžové, modré a fialové).
žralok šedý – Hexanchus griseus – jedná se o druh dorůstající víc jak 5 metrů a vážící 600 kg a více. Na rozdíl od jiných žraloků, kteří mají 5 žaberních štěrbin, má žralok šedý 6 žaberních štěrbin, které mu zajišťují více kyslíku. V moři se pohybují až v hloubce 1900 m, kde musí odolávat velmi vysokému tlaku.
pipa americká – Pipa americana - žába, která má zajímavý způsob rozmnožování. Při kladení vajec samec zachytává vajíčka na břicho a přesouvá je na záda samičky. V kůži na zádech samičky jsou kožní komůrky, kam vajíčka sameček zamačkává. V komůrkách probíhá po 77 – 136 dní vývoj a nakonec z nich vylézají už plně vyvinuté malé žabky o velikosti 2 cm.
ara hyacintový – Anodorhynchus hyacinthinus - největší ara a zároveň největší papoušek schopný letu. Specializuje se na příjem plodů a ořechů různých palem, jeho zobák dokáže rozlousknout i kokosový ořech, ale nepohrdne ani ovocem a zeleninou. Obývá oblasti deštných pralesů v Jižní Americe, kde v dnešní době existují již pouze malé populace.
zebra – Equus – lichokopytník obývající africký kontinent. Je několik teorií, proč mají zebry pruhy. Jednou z nich je matoucí účinek, kdy predátoři nejsou schopni vybrat si ze stáda jednotlivce. Ale podle posledních studií je pruhování zeber zapříčiněno jeho odpudivým účinkem vůči hmyzu. Dokonce i hustota pruhů u jednotlivých poddruhů zeber závisí na množství bodavého hmyzu (např. moucha tse-tse) v lokalitě.
mamut – Mammuthus – vyhynulý rod chobotnatců, v době ledové byl rozšířen po severní polokouli. Největším byl pravděpodobně mamut císařský, dorůstající nejméně 4 metrů a vážící až 8 tun.
Tereza Laifrová
Vypracování (9.10. 2014): DOMÁCÍ ÚKOL na 16. 10. 2014: Pralesy v ČR
Prales = původní les; člověkem neovlivněný les
Mezi pralesy ČR patří: Boubínský prales, Žofínský prales, Mionší (CHKO Beskydy)
Tereza Laifrová
Vypracování (9.10. 2014): Prales, co to je?
Pralesem v našich zeměpisných šířkách rozumíme původní les, který není ovlivňován člověkem. Je to bezzásahová zóna, kde vše necháváme zcela na přírodě, jak tomu bylo po tisíciletí. Jak jsme si na kroužkách několikrát říkali, les je u nás konečné stádium vývoje, a má to takový pěkný termín, sukcese. Přeložím – je to vývoj rostlinného pokryvu od mechů, trav, pionýrských rostlin po různé lesy a lesíky, které končí vždy klimaxem, nebo-li pralesem. A to je konečné stádium rostlinného(vegetačního) pokryvu. Pokud tedy buldozer vyhrne 10 ha půdy za Prahou, a člověk do toho nijak nezasáhne, tak za 500 a více let tu vždy vznikne pralesovitý porost. Přirozený vývoj lesů.
Prales má největší druhovou rozmanitost rostlin a živočichů, to znamená, že je tam toho mnoho. Obsahuje více druhů stromů, má bohaté keřové a bylinné patro Až půjdeš do smrkového lesa, kde je jen smrk, podívej se jak je les chudičký. Půjdeš-li pralesem, téměř ani neprojdeš a kypí životem. Vlétne-li do smrčiny kůrovec, zcela ji zničí a jedná se o kalamitu. Znáš příběh Šumavy? Smrčiny padly, ale Boubínský prales vše ustál. Čím to asi je? Přeci druhovou rozmanitostí. Kůrovec ničí jen smrky, ale duby a buky, javory a olše nechává . Zkrátka se tam nerozmnoží natolik, aby vše zničil. V tom se poněkud chová jako člověk, nemyslíte?
Pralesy v ČR se udržely zejména v horských oblastech a jedná se vcelku malé plochy. Příklady: Boubínský prales (Šumava), Žofínský prales (Novohradské hory), prales Polom (Železné hory), Žákova hora (Žďárské vrchy), Mionší (Beskydy), Velká Javořina (Bílé Karpaty), Kohoutov (Křivoklátsko), Cahnov-Soutok (soutok Moravy a Dyje).
Pavel Švec
Vypracování (3. 10. 2014): Jaká povolání můžeme najít v zoo:
VYPRACOVANÉ D.Ú. ZÁŘÍ 2014
VYPRACOVÁNÍ (26. ZÁŘÍ 2014): Paseky, mýtiny, význam pro les, co o nich víš?
- Stručně: vznikají přičiněním člověka (kácení), nebo přírodními silami (oheň, vichřice, přemnožení škůdci)
- rychlá změna rostlinstva (vegetace), jedná se o náhlý zvrat v rostlinném pokryvu a tudíž na to navazuje i osídlení živočišné. Představ si jehličnatý či borový les, část se ho vykácí, třeba na konci prázdnin. Většinou na tom místě byly jen stromy a nějaké lesní trávy. A najednou se les rozsvítí a vtrhnou sem příští rok organismy světlomilné (heliofilní- slunce milující). Objevují se starčeky Fuchsovy, vrbky úzkolisté, ostružiníky, maliníky, metlice trsnaté, náprstníky, zvonky. A tyto květy přivábí mnoho druhů hmyzu, hlavně motýly, dvoukřídlé, blanokřídlé, rovnokřídlé, brouky. Paseka ožije....Je to tzv. primární sukcese
- stromy nastupují mnohem později, byliny jim musí připravit půdu a podmínky, první (pionýrský) strom je bříza, tzv. sekundární sukcese
- ptačí osídlení pasek je mnohem pestřejší... na pasekách a na lesních okrajích hnízdí budníčci, létá sem lovit lelek lesní, ostříž lesní vyhledává okolí pasek ke hnízdění
- shrnutí: paseky oživují poměrně nudná lesní společenstva zvláště v monokulturních lesích (jednodruhových lesích –smrčiny, bory)
PAVEL ŠVEC
- po oplodnění se vývoj plodu pozastaví pokud nejsou příznivé podmínky ( nedostatek potravy, teplotní nestálost, posunutá říje atd) , může to být i o několik týdnů.
--
Klára Pokorná
VYPRACOVÁNÍ (19. ZÁŘÍ 2014): téma vlk názory na jeho znovurozšíření a téma kde koupím zvíře
Děkuji za velmi nádherné zpracování úkolu o vlcích na Českolipsku. Bohužel ne všichni se tímto tématem zabývali. Mnozí z vás jste si ale dali mnoho práce se zjišťováním dat, s přepisováním a celkovým vypracováním. Vymýšleli jste si otázky, nalezli respondenty, ktewří vám zodpověděli otázky, které jste si vymyslili. Vzali jste ten úkol velmi vážně, čehož si nesmírně cením. Tak má vypadat d.ú., který vás učí přemýšlet nad daným tématem, čehož si vážím. Zpracování vašich názorů čeká nyní mě a bude to zajímavá práce a těším se na výsledky. KDO NEODEZDAL TENTO DOMÁCÍ ÚKOL, PROSÍM, ABY HO JEŠTĚ ZKUSILI NAPSAT, PROTOŽE JSOU TO VELMI ZAJÍMAVÉ NÁZORY, KTERÉ BY MOHLY POSLOUŽIT K DALŠÍM PRACEM, PROTOŽE SI VAŠICH NÁZORŮ VÁŽÍME ...
"Je to cool. Vždyť pro člověka nebezpečný nejsou, ne?Já nevím.Když je někdo tak blbej, že se nechá sežrat vlkama, tak je to jeho problém." Bratr (16) Báry Cepníkové
"Tak vlka jsem ve volné přírodě nikde neviděl, mluví se často o rysech a také jsem neslyšel, že by někdy někoho napadl.... spíš pořád běží reportáže o napadení psem a taky je proto ze svých obydlí hromadně nevyženeme, že? "Ondra, 13 let, dotazník Lukáše Čepeláka, 12 let
"A tak si kladu otázku, nebyla vůbec chyba upozorňovat na oblasti, kde žijí?Ti co by se o to hlouběji zajímali, by si to stejně zjistili, ostatní by pak nepropadali panice." Aneta Loužecká, 14 let. A další názory ještě napíši... jsou opravdu zajímavé...
závěry našich mladých přírodovědců - často se objevovaly názory, že vlk pomůže snížit stavy divokých prasat, že by badatelé vlka rádi viděli či by ho rádi měli v lese za humny, často se obávali starší respondenti, že by vlk mohl člověka napadnout
Pavel Švec
TAK NĚJAK VÁM BUDEME PŘEDKLÁDAT NAŠE VYPRACOVANÉ ÚLOHY ABYSTE SE Z NICH MOHLI POUČIT A SPRÁVNĚ POCHOPILI CO PO VÁS CHCEME. VĚDĚ A VĚDĚNÍ ZDAR. VÁŠ TÝM PCHK
VYPRACOVÁNÍ (19. ZÁŘÍ 2014): Vlk – názory, předsudky, naděje
- neexistuje snad nenáviděnější zvíře... je to tím, že se lidé odjakživa báli tajemných hlasů, tj. vytí, které zejména v noci působí na nervovou soustavu člověka, vlci využívali a využívají potravní zdroje člověka, dnes je tomu také, ale člověku „likviduje“ jeho peníze - v USA lov na jelena wapiti přináší miliony dolarů ročně, zde vidíme, že lidem nejde o to chránit „nebohé“jeleny, protože je vlci často loví, ale chrání byznys (fuj, to je ošklivé slovo), pastevci často měli konflikty s vlky, když se "hloupé"ovce nechali slovit
- vlk do přírody patří jako každý živý tvor a člověk nemá právo žádný druh živočicha či rostliny vyhubit
- nebyl zaznamenán spolehlivý důkaz o napadení člověka
- udržuje funkčnost ekosystému, tj. napomáhá s přírodní rovnováhou
- vlk je v jakési rozepři s myslivostí, stejný problém jako v USA
- bylo prokázáno, kde se vlk vyskytuje, prudce se zlepšila kvalita biotopů, populací zvěře a stoupne kulturnost národa, která umí chránit své přírodní dědictví
- vlci loví zvířata nemocná, slabá či zraněná a tak oživují populace... a poznají to dobře, protože mají na to „čich“, silný jelen či srnec má velikou šanci, že se vlkům ubrání a zachrání se, tím jsou zdravotní stavy zvěře velmi dobré a můůže mít z toho užitek i člověk lovec... člověk zkrátka nepozná na dálku zdravotní stav jelena a má tendenci lovit silné jedince, čímž jde proti proudu selekce
- kdyby byli vlci to, co z nich lidé udělali - monstra, postrach všeho živého, tak už by nikde na světě nebyl jelen, zajíc, prase divoké aj, zde by se měl zamyslit Homo sapiens sám nad sebou
- vlk nemá zájem lovit člověka, je to spíše naopak...v přezvěřené krajině je lepší žrádlo než je sladké maso člověka
- poznej a chraň, heslo ČSOP, dívej se na to tímto pohledem
PAVEL ŠVEC
VYPRACOVÁNÍ (25. 9. 2014): Co je to listonoh?
Listonoh je korýš patřící do skupiny lupenonožci (Branchiopoda), kam patří např. i žábronožky či perloočky.
Délka těla se u listonoha amerického a jarního pohybuje kolem 3 – 6 cm, listonoh letní může být dlouhý až 10 cm. Tvar jeho těla připomíná trilobita a tělíčko ochraňuje krunýř. Pohyb a dýchání zajišťuje 142 nožiček, které neustále kmitají. Na hlavě má tři oči, kdy třetí oko (naupliové) reaguje na sluneční svit. Často se označuje jako živoucí fosílie, protože historie druhu sahá až cca před 200 mil. let do období druhohor, kdy po Zemi chodili dinosauři.
V přírodě žije listonoh v čistých klidných vodách, kde volně proplouvá a hledá něco k snědku. Je to všežravci. Může jíst řasy, hmyz a třeba i organické odpady ve vodě. Je známé, že dokáže ulovit i velmi malý potěr nebo pulce. Sní cokoli, co je menší než on sám (i kdyby to byl třeba jeho bráchaJ)
Vajíčka jsou velmi odolná a přežijí i nepříznivé podmínky (teploty pod bod mrazu, sucho), vajíčko dokáže přečkat i 20 let. Po nakladení se za několik dní líhnou malé larvičky listonohů, které se ze začátku často svlékají a za 8 dní jsou již dospělí a mohou se dále rozmnožovat. Jejich věk se přibližně pohybuje mezi 20 – 90 dny.
Jde chovat listonoha doma? V čem a jak by se mohl případně chovat?
Ano, listonoha můžeme chovat i doma. Dokonce existují speciální experimentální soupravy pro děti, které obsahují vybavení a vajíčka a pak už lze jen nádrž doplnit vodou a čekat, zda se něco z vajíček „vykulí“.
Nicméně, nemusíme si kupovat tuto soupravu, abychom listonoha mohli doma pozorovat. Pokud máme doma nějakou vhodnou nádobu (akvárium, 5-ti litrovou flašku od okurek), která je pečlivě vymytá, stačí pak už jen sehnat vajíčka např. na nějakém inzertním portálu, kde je nabízí (výjde to přibližně na 100 – 200 korun) a můžeme se do chovu pustit. V domácnostech se jako krmivo dá použít potrava pro rybičky, a nebo nastrouhaná a rozdrcená mrkev.
Pro další informace přidávám odkazy na weby chovatelů:
http://www.pelikanek.cz/osobni/zajimavosti/33-listonoh http://www.krevetkus.cz/druhy/triops-longicaudatus.php http://rybicky.net/atlasostatnich/listonoh_americky
Tereza Laifrová
VYPRACOVÁNÍ: Kde všude se dá koupit ( sehnat ) zvíře ?
ZVERIMEX - nevíme odkud zvíře je
- vysoká cena
- neznáme stáří zvířete
+ zvíře si můžeme okamžitě odnést
+ můžeme rovnou koupit krmení, odbornou literaturu atd na jednom místě
BURZA - možná nákaza zvířat od jiných
- je pouze jednou do měsíce
+ jsou zde zajímavé druhy
+ kontakt s chovatelem
+ okamžitý odběr
INZERÁTY, INTERNET - delší doba než si pro zvíře můžeme jet
- pozor na podvodníky ( zálohy atd .. )
+ nalezneme zde téměř cokoli
( ifauna, bazos, xinzerce, hyperinzerce )
CHOVATELSKÉ KLUBY + dají kontakt na ověřené chovatele např klub chovatelů - morčat, činčil, holubů, exotických ptáků .....
CHOVATEL + pokud nějakého známe osobně je to ideální, chovatel nám vždy poradí s chovem, řekne na co je zvíře naučené, ukáže podmínky ve kterých zvíře choval, můžeme vidět rodiče zvířete
ZOO - soukromníkům prodává zvířata minimálně a pouze běžné druhy
VÝSTAVA + součástí výstavy bývá i prodej některých zvířat
- případný přenos chorob od ostatních zvířat,
- stres
ÚTULEK + můžeme mít dobrý pocit že pomůžeme opuštěným zvířatům
- nikdy nevíme čím si zvíře prošlo a jaké následky to na něm zanechalo
Klára Pokorná
Webová stránka byla vytvořena pomocí on-line webgenerátoru WebSnadno.cz